Вебинар за наставнике српског језика: Како се развијају вештине писања код деце

Јединствен приручник намењен старијим основцима осмислила је и написала професорка српског језика и уредница у Креативном центру Анђелка Ружић. Он носи назив Путовање у средиште приче и на пријемчив и ђацима лако разумљив начин помаже им да постану вешти у писању састава и прича, да разумеју како се гради књижевни лик, како настаје заплет, а како се пише добар увод и добар крај састава.

Многим ђацима управо писање састава задаје много муке, а врло често је заправо у питању блокада и осећај да они том задатку нису дорасли. Путовање у средиште приче је приручник који ће им помоћи да пронађу свој дар за писање и да им писмени задаци из српског не буду више разлог за бригу.

Са ауторком приручника разговарамо о томе како ће он допринети развоју литерарних вештина код деце.

Вебинар за наставнике српског језика

Креативни центар позива професоре српског језика и књижевности да присуствују вебинару на којем ће бити представљен приручник за креативно писање ПУТОВАЊЕ У СРЕДИШТЕ ПРИЧЕ!

Вебинар ће бити одржан помоћу апликације Зоом.

Термин: 1. децембар 2022, у 19 часова
Учествује Анђелка Ружић, ауторка приручника
Трајање: 45‒60 минута

Уколико желите да учествујете, можете се пријавити путем овог линка https://forms.gle/oD38CVuXxMs3Yjny5 до 30. новембра, а на дан одржавања вебинара биће вам послат линк за приступ. За све учеснике биће обезбеђене потврде о присуству, које ће бити достављене мејлом неколико дана након одржавања вебинара.

Представите нам укратко садржај приручника Путовање у средиште приче.

Приручник Путовање у средиште приче бави се основним законитостима писања и приповедања прича. Како настају књижевни ликови, где се крију идеје за писање, како писци компонују заплет, шта чини добар почетак а шта добар крај једне приче – само су нека од обухваћених питања. Треба напоменути да се под причом у овом приручнику подразумева приповедање у најширем смислу о неком догађају, најчешће измишљеном, у којем су учествовали измишљени јунаци.

Коме је намењен приручник?

Приручник је намењен узрасту старијих основаца и обраћа се у првом реду онима који воле да читају и пишу и желе да развију те своје вештине, али ће бити од помоћи и ученицима који немају посебних склоности ка писању већ пре свега желе да поправе своје писано изражавање.

Правила која се тичу писања су универзална и не трпе поделе према узрасним категоријама, па отуда и ову која се тиче старијих основаца можемо да схватимо условно ‒ она је пре свега заснована на избору текстова који илуструју одређено правило. Стога у овом приручнику савете за добро писање могу пронаћи и млађи читаоци, али и они много старији које интересују тајне списатељског заната.

Које су могућности примене овог приручника у школама?

Садржаји дати у приручнику прате садржаје који се обрађују у настави, али су представљени из специфичне перспективе и на тај начин пружају могућност продубљивања датих тема. Отуда се надам да ће приручник управо бити од помоћи наставницима српског језика, онима који желе да понуде ученицима на часовима редовне наставе или у оквиру литерарне секције другачији поглед на књижевност.

Приручник је писан једноставним језиком, примери су прилагођени узрасту, а инструкције за рад су дате јасно и прецизно, уз одговарајући простор за рад. Другим речима, ученици могу у потпуности да га користе самостално. С друге стране, сматрам да тек уз асистенцију наставника овај приручник може да искаже своје пуне капацитете. Понуђене идеје за рад могу се развијати, унапређивати и прилагођавати потребама наставе. Оне су ту, између осталог, да дају подршку и подстицај наставницима да креирају нове задатке путем којих ће код ученика развијати вештине писања и разумевања прочитаног.

Одакле инспирација за рад на оваквом приручнику?

Почетак моје професионалне каријере везан је за рад у основној школи, где сам као наставник српског језика и књижевности била у прилици да са неколико генерација ученика „прођем“ кроз задатке наставних планова и програма. У њима, нажалост, ни тада наставницима није било остављено довољно простора за рад на развоју вештине писања код ученика ‒ притом мислим на развој књижевноуметничког стила. Ситуација је готово идентична и сада, а поред недостатка времена, недовољно је и правих и добрих инструкција везаних за рад на тој теми.

Сплетом околности мој професионални развој водио је ка издаваштву, где сам се обрела у улози уреднице. Од самог почетка сам новом послу приступила као отвореној могућности да управо школској популацији, и ученицима и колегама, понудим садржаје који ће им бити од помоћи у раду. Уреднички посао дао ми је увид у књижевно стваралаштво из сасвим другачије перспективе.

Драгоцена искуства рада на текстовима и сарадње са нашим водећим писцима за децу и младе уобличила су садржаје које сам, наравно, у прилагођеној форми желела да пренесем овим приручником. И све то с посебном намером да код деце задржим и однегујем љубав према читању и писању као и заинтересованост за свет књижевности, јер све се то веома лако изгуби у узрасту старијих основаца, чини ми се управо због тога што нисмо у могућности да ученицима изађемо у сусрет на прави начин. Надам се да ће овај приручник бар делом помоћи у тој намери и у том смислу бити препознат од стране колега у школи.

Већ неколико година водите и радионице креативног писања за основце. Каква су искуства са тих радионица и колико су она допринела овом приручнику?

Искуства рада са децом на радионицама су готово од непроцењиве важности. Прво правило писања иначе гласи да је важно да добро познајете своју публику, односно, циљну групу којој се обраћате. Због тога су полазници радионица пре свега моји саговорници и сарадници који усмеравају наш рад. Радионице пружају могућност да пратим теме око којих им је потребна додатна помоћ, али и куда се крећу њихова интересовања по питању актуелне понуде књижевности за децу. Уједно уживам у атмосфери која се гради на тим сусретима, волим да видим како се полако отварају и опуштају током рада и потом слободно маштају и изражавају своју креативност. Знам да је то луксуз који себи можемо да приуштимо зато што нема класичних метода оцењивања и да је лако причати о слободи и стваралаштву када не морате да испуните оно што се тражи на класичном часу. Ипак, верујем да је то начин да са своје стране допринесем њиховом оснаживању, у намери да се врате школским задацима са више сигурности, самопоуздања и воље, на крају крајева.

Оно што увек понављам и што бих волела да понесу са тих радионица, а уједно и из приручника, јесте управо промена угла из којег посматрају књижевно стваралаштво, па и градиво у школи. Поред унапређене вештине писања, надам се да ће им тај мало другачији поглед и убудуће отварати на сасвим посебан начин свет књижевности и пружити им могућност да га боље разумеју, а самим тим једног дана да боље разумеју себе и свет у којем живимо.