Diogen: Tražim čoveka

30 aprila, 2016

Diogen u potrazi za čovekom
diogen
Antički grčki filozof, Diogen iz Sinope, predstavnik kiničke škole u antičkoj filozofiji, zastupa povratak prirodi i najjednostavniji način života. Zbog načina na koji je vodio svoj život dobio je nadimak Pas. Deo svog života proveo je živeći u maslinovom buretu-amfori, sa psom, i po svakom vremenu išao odeven u prljavi ogrtač sa upaljenim fenjerom i usred bela dana govoreći: >. Smatrao je da čovek treba da živi što sličnije životinjama, na primer psima, što i znači naziv škole u filozofiji, kinizam.
Za Diogena je najbolji život onaj koji se živi jednostavno i u skladu sa prirodom. Zato su tradicionalne životne potrebe beznačajne i besmislene baš kao i konvencionalna ograničenja i pravila ponašanja, jer su potpuno suprotne prirodnim nagonima čoveka.
Diogen smatra da su patnje čoveka samo posledica njegovih žudnji, briga i ambicija, težnji ka ispraznim zadovoljstvima i robovanja bogatstvu i slavi. Pošto se ljudi posvećuju bezvrednim ciljevima, troše se uzalud u jalovim i plitkim nastojanjima da ih ostvare, a svaki put kada dožive neuspeh, osećaju ogorčenost i nezadovoljstvo. U takvom životu, ljudi zavise od drugih, uhvaćeni su u zamku dugovanja, stalno su napeti, osuđeni na razočarenja, ranjivi i zavisni od svega što im donosi nepredvidiva sudbina na koju je nemoguće uticati. Čovek je najsrećniji kada mu ništa ne treba, a to se može postići ako svoje potrebe smanji na minimum, a zatim i to malo dalje sužava.
Za duhovni mir su, po Diogenu potrebna tri suštinski važna uslova: autarhija, apatija i sloboda. Pod autarhijom on podrazumeva upravljanje samim sobom i samodovoljnost; pod apatijom podrazumeva ravnodušnost i neobaziranje na sve ono što spoljni svet čoveku može da učini, a pod slobodom podrazumeva nezavisnost od bilo kog drugog pojedinca i odustajanje od posedovanja materijalnih dobara. Za ovakav život su uzor životinje, koje žive od onoga i u skladu sa onim što im svet nudi, a u svemu ostalom su potpuno slobodne. “Ne osećati potrebu ni za čim privilegija je samih bogova”, ističe Diogen, “a povlastica bogovima bliskog čoveka je da ima potrebu za vrlo malo toga.”

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


Budite u toku

Unesite vašu imejl adresu

Pratite nas

Pratite nas na društvenim mrežama