Ако сте се некад запитали зашто би неко дете од три или четири године уписао на музичку радионицу, онда треба да знате – од свих облика даровитости, музичка даровитост испољава се најраније – већ око треће године и зато је њен стимуланс управо у том периоду веома важан.
Ово смо сазнали у разговору са Бојаном Несторовић, оснивачем музичке школице и радионице Чаробна фрула из Коларчеве Задужбине. Посебан програм ране музичке стимулације и едукације, који је осмислила, спроводи већ 5 година, са децом узраста од 1 до 14 годинa. Осим тога, аутор је прве јединствене музичке радне свеске код нас – Мали музичар и игрe музичке меморије са називима инструмената на српском и енглеском језику. Како каже, Мали музичар је својеврстан музички буквар за све будуће пијанисте, композиторе, диригенте, концерт мајсторе, музичке теоретичаре, и оне малишане који на било који начин желе да се баве музиком и разумеју је.
У својој школици, Бојана се са колегама труди да препозна и пробуди музички таленат код деце, не само да би они постали врхунски музичари – јер сигурно неће сви то постати, већ зато што је музика један од најбољих начина да се подстакну различити аспекти дечјег развоја и да се створе предуслови за то да дете са лакоћом савладава друге важне задатке који га касније у животу очекују.
Бојана, на шта све утиче музика код деце? Зашто је важно да их од раног узраста излажемо квалитетном звуку?
Музика веома утиче на правилан развој деце, како у емотивном тако и у социјалном погледу. Она развија пажњу и концентрацију, смањује агресивност и развија племенитост код деце. Кроз увод у певање, односно учење дечјих и народних песмица, деца развијају говор, дикцију и артикулацију. Дакле, утиче на развој говора. Оно на шта музика још веома утиче, то је моторика. Кроз музичко-дидактичке игре, спајамо музику и покрет, који су веома важни, а познато је да се мозак развија уз покрет. Затим, истраживања су показала да 30% мозга чине асоцијативне регије у којима се налази интелигенција, која се најбоље развија уз музику, док oд 52 регије мозга, скоро 10 се активира када слушамо музику или свирамо неки инструмент.
Како се ради у Чаробној фрули? На који начин будите интересовање детета за музику и како реагују они најмлађи?
У нашој радионици све се базира на учењу кроз игру. Кроз пажљиво осмишљен план и програм музичких педагога, прилагођен бебама и деци од 1 до 8 године, деца са лакоћом уче песмице, игре, слушају музику и раде музичке задатке. Ми компонујемо песмице и смишљамо музичке игре, за које деца већ на првом пробном часу, покажу интересовање. Једна од таквих игара, које управо радимо на почетку часа, зове се музичко представљање. Наш педагог отпева и отапше своје име и презиме у занимљивом, мелодијско-ритмичком обрасцу, и зада сваком детету да то исто покуша да уради, али са својим именом и презименом. Дакле, свако дете да се представи музички. Њима већ то звучи необично, јер како уопште можемо „музички“ да се представимо?
Још једна омиљена игра која буди интересовање код деце, јесте музичка бајка Коњићи. Наиме, четири коњића једу, трче на две па на четири ноге, спавају, крију се од олује, а све то раде уз музику. Бајка се прича уз свирање на клавиру, а деца имају задатак да раде задате покрете и имитирају коњиће, уз одређене мелодијске обрасце. Након неког времена, они сами, без приче педагога, препознају музички мотив и крећу се уз музику.
Наше радионице, школе клавира, удараљки и флауте, похађају се два пута недељно. Неопходан је континуитет у похађању часова, како бисмо постигли жељене резултате.
Како родитељ може да препозна интересовање и таленат код детета за музику?
Мислим да свако дете има интересовање за музику, јер деца прво што уче од малих ногу јесте говор и певање песмица. Беби се прво пева, тапше. Кроз мајчино певање беба расте, лакше се успава, радује се. Музичка даровитост код детета може се препознати кроз певање, затим посматрањем детета како реагује на различите музичке жанрове, да ли има потребу да лупка у ритму песме или тапше. Такође, дете може само изразити жељу да свира неки инструмент, ако је видело на телевизији или на цртаном филму. Пожељно је детету понудити радну свеску музичког садржаја или инструменте попут звечки, малог бубња, даира, кастањети, да би видели њихову реакцију.
Родитељу могу пријавити дете на пробни час путем наше email адресе bojana@carobnafrula.com или на број телефона 069/618-181.
У ком узрасту је најбоље дете уписати на прву музичку радионицу?
Рана музичка стимулација може се спроводити већ од напуњене једне године. То се односи на довођење деце на музичку радионицу једном до два пута недељно, на којој ће они певати, свирати, играти музичке игре и слушати музику. У периоду од 3 до 8 године живота, правилним радом, највише се може утицати на развој вокалних и ритмичких способности код деце.
Постоји ли дете које не воли музику?
Мислим да свако дете воли музику. Она је као биолошка потреба – за свако наше расположење постоји нека песма која нас развесели или растужи, на сваком дечјем рођендану, музика је та која покреће на игру, или док идемо у вртић, школу певамо песмице, лупкамо ногама о под, пуцкетамо прстићима. Свака наша активност проткана је ритмом (почевши од биоритма), који је заједно са мелодијом, најважнији аспект музике. Једно истраживање показало је да бебе од два месеца могу да се ускладе са висином тона, јачином гласа и мелодијском линијом песама које им певају њихове мајке, док у четвртком месецу већ могу и да се прилагоде ритмичкој структури. Оне су далеко предиспонираније за ове аспекте музике, него за суштинска својства говора. У књизи Музички мозак, чији је аутор Д. А. Хоџес (D.A. Hodges, Мusical brain), говори се о томе како су сва бића биолошки опремљена да буду музикална, а генетске предиспозиције за музикалност имају важну улогу за нас, не само на уметничком, већ и на емоционалном и социјалном плану.
Рецимо, једна од врло интересантних игара коју практикујемо на радионицама зове се војници и балерине. Ова игра, одличан је пример како деци представити класичну музику на занимљив начин, где они сами увиде да то није досадна музика, како су заправо негде тамо чули
На који начин бирати музику за дете од самог рођења и касније? Постоји ли музика коју је посебно препоручљиво пуштати деци?
На који начин бирати музику – то је мало незгодно за одоговор, јер шта ће дете слушати, зависити пре свега од родитеља и окружења.
Музика коју пуштамо деци треба да буде прилагођена њиховом узрасту. То су углавном кратке, једноставне, лако певљиве песмице, које ће деца моћи да понове и чије значење стихова могу да разумеју. С друге стране, на нашим радионицама, поред песмица које ми компонујемо, волимо да пуштамо нумере из опуса класичне музике. Она није много заступљена у медијима, и деца немају прилику да је често слушају, самим тим и развију осећај за ту врсту музике. Једна од важних методичких ствари на часовима, јесте управо и та, вођено слушање музике. Кроз различите музичке жанрове, опере, балете, опере бајке, концерте, симфоније, деца ће имати прилику да обогате слушни репертоар, уврсте покрет уз музику, препознају разлику између валцера и марша. Рецимо, једна од врло интересантних игара коју практикујемо, зове се војници и балерине. Када пустимо чувени Турски марш, В.А. Моцарта, устају и марширају дечаци, док уз Валцер цвећа, П.И. Чајковског, плешу у ритму валцера, девојчице. Ова игра, одличан је пример како деци представити класичну музику на занимљив начин, где они сами увиде да то није досадна музика, како су заправо негде тамо чули.
Када почиње упис на вашу радионицу и шта сте све припремили за клинце који ове године први пут долазе код вас?
Упис за предстојећу школску годину, почео је 17.08.2020. и траје до 01.10.2020.
Наши програми су:
♪ Музичка радионица за бебе и децу од 1 до 8 године
♪ Школа клавира за децу од 5 до 10 година
♪ Школа флауте за децу од 5 до 10 година
♪ Школа удараљки за децу од 5 до 14 година
♪ Школа гитаре за децу од 5 до 14 година
Родитељу могу пријавити дете на пробни час путем наше email адресе bojana@carobnafrula.com или на број телефона 069/618-181.
Поред групних часова, одржавамо и индивидуалне часове инструмента по избору и припремамо децу за ванредно полагање испита у основним музичким школама.
Напишите одговор