Privatni časovi su otelotvorenje našeg dopuštenja da se ništa ne radi kako treba

Pita me komšinica da li bih držala privatne časove njenom unuku, ove godine bi trebalo da upiše srednju školu, on se smeška u liftu i kaže kako već radi s jednom profesorkom, ali baka bi htela da ništa ne prepusti slučaju, i angažuje i mene. Ja ‒ izlazeći na svom spratu ‒ kažem da mogu da mu pomognem ako nešto ne razume, ali neću biti paralelna škola. Njih dvoje zbunjeni ‒ zahvaljujući se ‒ nastavljaju liftom na viši sprat.

Objektivni posmatrač reći će kako je fenomen privatnih časova jasan: mnogi profesori loše predaju, a dobri su iskoristili povoljan trenutak da zakrpe rupe svojih kolega i tako zarade novac. Roditelji, nemoćni i nesigurni, ne pitaju koliko druga škola košta, plaćaju koliko se ponudi i veruju da je problem rešen. A problem postaje samo još jasniji i očigledniji.

Privatni časovi, koji su prihvaćeni kao logična društvena pojava, obelodanili su ono što i nema mnogo veze sa prosvetom: mnogo ljudi ne ume da radi svoj posao i umesto da se takvi preusmere negde drugde ili da se učini nešto kako bi njihov rad bio kvalitetniji, pušteni su da egzistiraju tu gde jesu, nerad se toleriše, a slabi rezultati uvažavaju kao deo opšte slike u koju se svi uklapaju. Čini se kako su svi šrafovi u sistemu ‒ u ovakvoj postavci ‒ jednako odgovorni za kvar, zato što je opšti nerad prihvaćen i on se ne koriguje kako bi trebalo ‒ sistemski, već se dopušta njegovo ispravljanje u onoj ravni koja ga u suštini podržava.

Privatni časovi su otelotvorenje našeg dopuštenja da se ništa ne radi kako treba i da to bude u redu. Nikad nisam volela da držim ovakve časove, od skora ih ne držim uopšte, a neko vreme sam se pitala otkud toliki antagonizam. Shvatila sam ‒ privatni čas je mučnina. On je imitacija stvarnosti, a odsustvo prijatne dinamike, jer jedan čovek pokušava drugom levkom da ulije pamet u glavu, i prvom je dosadno zato što je njegova misija skromna, a drugom još dosadnije jer je nagovoren na ovaj čin.

Nekad su umni ljudi učili školu u šetnji sa svojim učiteljima, o tome je pisao Njegoš, voleo je duge razgovore s pesnikom Simom Milutinovićem Sarajlijom. U staroj Grčkoj peripatetici su filozofirali hodajući, ne sedeći u klupi pred tablom. Međutim, da bi se istinski učilo, za time treba da postoji snažna volja, a kad smo voljni nešto da učinimo, onda se staze same otvaraju. Kao što u stisnutu šaku ne može ući maleni dinar, tako ni u malu glavu ne ulaze velike ideje. Glava se širi vežbom, mentalnom, i u onim prilikama koje nam nisu sasvim na korist.

Tako su privatni časovi prikaz jedne neprijatnosti ‒ svi stoje na pogrešnim mestima i niko ni milimetar da se pomeri. Mnogi nastavnici bili bi bolji kao turistički vodiči, a mnogi učenici ‒ kad bi se više oslonili na svoje moći, ne na štake. Ovako se ‒ u prividnoj solidarnosti ‒ omogućava opšta moralna atrofija, jer se dopušta da nerad nosi neko drugo ime.

Autor: Biljana Kovačević