Kako je raspust izgledao pre 30 godina – 10 igara iz našeg detinjstva u kojima će deca uživati na raspustu

Na samom početku života, još u najranijem detinjstvu, ispoljava se urođena potreba čoveka da se igra. Igra izaziva radost, pozitivna osećanja, podstiče dečju kreativnost, upućuje dete na socijalnu interakciju, razvija njegovo zaključivanje i emocionalnu inteligenciju. Kroz igru, dete upoznaje svet na zabavan način, te neretko danas slušamo kako i sam proces školskog učenja treba da se odvija bar jednim svojim delom kroz igrolike aktivnosti.

Period novogodišnjih i božićnih praznika vraća nas svake godine u ušuškanost porodičnog doma, te je ovo idealno vreme za neke samo naše porodične rituale i zajednički provedeno vreme u toploj atmosferi među najbližima. Premda ćemo se složiti da je s napretkom tehnologije postalo neminovno da današnje generacije sve češće posežu za računarima ili mobilnim telefonima, na nama je ipak da im ponudimo alternativu i podstaknemo ih da zimski raspust ove godine provedu malo drugačije. Ima li boljeg načina za to nego podsetiti se igara koje smo mi igrali kao deca?

POVEŽITE SE S DETETOM KROZ IGRU

Na samom početku, sigurno će vašoj deci biti zanimljivo da čuju kako su se deca ranije zabavljala, a obavezno se usput prisetite svojih uspomena iz detinjstva, specifičnih situacija, možda i nestašluka, pa im kroz igru pričajte o svemu tome. Takvim spontanim razgovorom ojačaćete vaš odnos, jer ćete prevazilaženjem vremensko-prostorne distance omogućiti vašem detetu da se saživi sa situacijama kroz koje su njegovi roditelji nekada prošli. 

Izdvojili smo za vas deset predloga igara iz knjige „101 igra” i nadamo se da će vam uz njih zimski raspust proleteti, a da će svi članovi porodice podjednako uživati.

Na slovo, na slovo

Učesnici sednu u krug. Pomoću razbrajalice odredi se ko će biti vođa igre. Vođa igre seda u sredinu kruga. Igra počinje kada vođa igre zada slovo na koje drugi učesnici smišljaju reči. Vođa kaže: „Na slovo, na slovo… V!” Svi redom izgovaraju reči koje počinju na slovo V. Reči se ne smeju ponavljati. Onaj ko ne zna reč na traženo slovo, ispada iz igre. Igra traje sve dok ne ostane samo jedan učesnik. Pobednik postaje novi vođa igre.

Cilj igre: Ovom igrom decu pripremamo za nastavu početnog čitanja i pisanja. Istovremeno se ovom igrom podstiču pažnja i koncentracija.

Ringe, ringe, raja

Učesnici staju u krug. Drže se za ruke i kreću se ukrug pevajući:

„Ringe, ringe, raja,
Došo čika Paja,
Pa pojeo jaja.
Jedno jaje – muć!
A mi deca čuč!”

Na tom stihu svi čučnu, a zatim ustaju i počinju ponovo da hodaju ukrug i pevaju.

Cilj igre: Igrom se razvijaju muzičke, govorne i motoričke sposobnosti.

Dan – noć

Ovo je igra za više igrača. Pomoću razbrajalice bira se igrač koji izgovara reči „dan“ ili „noć“. Ostali se rasporede po obeleženom prostoru. Kad igrač kaže „dan“ – igrači treba da ustanu, a kad kaže „noć“ – treba da čučnu. Ko pogreši ispada iz igre. Poslednji igrač koji ostane je pobednik. Umesto „Dan – noć“ možemo govoriti i „avioni – poplava“. Kada su avioni čučnemo, a kada je poplava ustanemo.

Cilj igre: Igrom se razvijaju koncentracija i pažnja.

Toplo – hladno

Uzmite neki omanji predmet (lopticu, automobilčić, olovku…) i sakrijte ga negde u sobi, ali tako da dete ne vidi gde ste ga sakrili.

Dete zatim krene u potragu za predmetom, a vi mu govorite „vruće“ ili „hladno“. Vruće govorite kada je dete blizu skrivenog predmeta, a hladno kada je daleko od predmeta. Kada je dete baš blizu predmeta, možete govoriti i „vrelo“, a kada se udaljava – „mlako“, „hladnije“, „ledeno“ i sl.

Cilj igre: Igrom se razvijaju orijentacija u prostoru i snalaženje. Deca uče pojmove levo-desno, gore-dole, ispod-iznad. To predstavlja odličnu pripremu za nastavu Matematike ili Sveta oko nas.

Gluvi telefoni

Ovu veoma veselu igru najbolje je igrati u velikom društvu. Učesnici posedaju jedno pored drugog, tako da nesmetano mogu da šapuću na uho onom do sebe, a da ih niko ne čuje. Prvi u redu zamisli neku kraću rečenicu (5–6 reči) i šapne je sledećem. Svako u lancu šapuće na uho narednom ono što je čuo, sve dok se ne stigne do kraja.

Poslednji u nizu naglas izgovara rečenicu koju je čuo, a prvi onda kaže rečenicu koju je zaista smislio. Rečenice obično nisu iste, te ova igra najčešće izaziva buru smeha.

Cilj igre: Igrom se razvijaju koncentracija, pamćenje i mišljenje.

Iks – oks

Ovo je brza mozgalica za dvoje. Za nju nam je potreban list papira i 1–2 olovke. Na papiru se iscrtaju kvadrati 3×3 i izaberemo koja oznaka će biti naša – H (iks) ili O (oks). Dogovorom se odredi ko će da upiše prvi potez u jedan od kvadratića, pa onda protivnik upisuje svoj potez. Cilj je spojiti zaredom tri ista znaka u tri kvadratića horizontalno, vertikalno ili dijagonalno. U sledećoj partiji prvi počinje pobednik prethodne.

Cilj igre: Igra razvija koncentraciju, mišljenje i pažnju.

Magarac

Učesnici stoje u krugu. U sredini stoji onaj ko u rukama ima loptu. Loptu baca svakom od ostalih učesnika. Zadatak svakog igrača je da uhvati loptu i da je odmah vrati onom ko stoji u centru kruga. Ako neki igrač ispusti bačenu loptu, dobije jedno slovo. Prvo se dobija slovo M, zatim A i tako redom, dok ne dobije svih osam slova: MAGARAC. 

Igrač koji dobije svih osam slova i postane magarac ispada iz igre. Pobednik je igrač koji ne dobije ni jedno slovo ili dobije najmanje slova.

Cilj igre: Igrom se razvijaju preciznost i spretnost.

Limbo

Limbo može da igra skoro neograničeni broj učesnika različitog uzrasta. Za limbo je potreban jedan štap i najmanje troje ljudi. Preporučljivo je da se igra uz muziku, a može i bez nje. Igra se tako što dvoje drže štap praveći time most, a ostali prolaze ispod, jedan iza drugog. Prolazi se sa telom zabačenim unazad, laganim hodom ili poskakivanjem unapred. Štap ne sme da se dodirne ni jednog trenutka – ko dodirne ispada iz igre. Takođe ispada i onaj ko dodirne zemlju rukom ili padne. Visina „mosta“ se snižava posle svakog kruga za otprilike 20 cm, a igra se nastavlja dalje. Pobednik je onaj ko ostane poslednji u igri.

Cilj igre: Igra razvija spretnost, upornost i istrajnost.

Ledeni čika

Od grupe igrača se najpre odredi ko će biti ledeni čika. Obeleži se prostor gde ostali mogu da beže. Ledeni čika ih zatim juri po obeleženom prostoru. Kada nekog dotakne i kaže: „Zaleđen“, taj mora da se ukopa u mestu. Ledeni čika juri dalje. Ostali, još nedodirnuti, mogu dodirom da odlede one koji su zaleđeni, a da bi neko u igri pobedio, svi ostali učesnici moraju da budu zaleđeni. Pobednik je onaj ko ostane nezaleđen. On onda postaje ledeni čika i „ledi“ ostale učesnike igre.

Cilj igre: Igrom se razvijaju brzina i spretnost.

Eci, peci, pec

Razbrajalice su stare govorne igre, koje uglavnom služe kao uvodna aktivnost za druge igre:

Eci, peci, pec,
ja sam mali zec,
ti si mala prepelica,
eci, peci, pec!

Cilj igre: Razbrajalice su dobre kao govorne vežbe i decu da reči rastavljaju na slogove.